سيد مهدی تقوی، مدير جشنواره‌های اينترنتی قرآنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مقاله «وبلاگ‌های قرآنی و دينی» برای نشست تخصصی قرآن و رسانه به توصيف و تبيين وضعيت وبلاگ‌های قرآنی در ايران پرداخته‌است.

به گزارش (ايكنا) وی در اين مقاله آورده‌است:

حضور عجولانه، بدون برنامه و بی‌هدف در سايت‌های اينترنتی مبين اين نكته است كه ضرورت حضور در محيط‌های الكترونيكی از يك سو و بی‌برنامه‌گی و فقر سواد اطلاعاتی از سوی ديگر، بازار آشفته غيرقابل كنترلی را به وجود آورده است.

وبلاگ‌های قرآنی و دينی می‌توانند به عنوان يكی از مهم‌ترين ابزارهای مورد استفاده به منظور هدف‌مند كردن حضور افراد در اينترنت و ايجاد محفل مناسب جهت ترويج فرهنگ والای قرآنی جامعه محسوب شود.

در نشر الكترونيك با ويژگی‌هايی مواجه هستيم كه ما را از تنگناها و محدوديت‌های سنتی جدا می‌كند و به همين جهت دارای مقبوليت و محبوبيت است؛ مشكل چاپ اثر، سرمايه‌گذاری انتشار، محدوديت‌های قانونی انتشار، اصلاح كند و وقت‌گير مطالب ، مسائل و موانع مربوط به نگهداری و حمل و نقل آثار از جمله مهم‌ترين محدوديت‌هاست.

يكی از اقسام نشر الكترونيك توليد «لوح فشرده» است يا از طريق وب‌سايت به نشر مطالب پرداخت.اولين وبلاگ‌ها در 1990 ايجاد شد و در ايران سال 1380 اولين وبلاگ به وجود آمد و به سرعت بر تعداد و وسعت آن افزوده‌شد .در تعريف وبلاگ بايد گفت كه وبلاگ عبارت از اطلاعاتی در اينترنت كه دارای يك آدرس شخصی است و كاربر محتويات الكترونيكی و مطالب شخصی خود را در آن گردآوری می‌كند

 ويژگی وبلاگ
انجمن ساز بودن از ويژگی‌های منحصر به فرد وبلاگ‌هاست يعنی افراد با سليقه‌ها و ديدگاه‌های مشابه و نزديك در يك محيط مجازی گرد هم می‌آورد

شامل مطالب شخصی و همچون دفتر خاطرات است. دسترسی به آن در سراسر دنيا امكان‌پذير است. ويژگی ديگر آن انجمن‌ساز بودن است يعنی افراد با سليقه‌ها و ديدگاه‌های مشابه و نزديك در يك محيط مجازی گرد هم می‌آورد.

وبلاگ‌نويسی دارای ويژگی‌ها است كه آن را از ساير روشها به كلی متمايز می‌كند. يكی از تفاوت های قابل توجه اين است كه برای توليد يك لوح فشرده و توزيع آن و يا تاسيس و مديريت يك سايت، فرد نيازمند سطح بالايی از دانش الكترونيك ات اما در بلاگ‌نويسی دانش فنی و پيچيده و چندان بالايی مورد نياز نويسنده نيست.

يك ويژگی محدودكننده نيز در وبلاگ‌نويسی وجود دارد و آن اين كه صاحب يك وبلاگ لازم است دائماً و لحظه به لحظه به روزآمدی آن توجه كند و در اين جهت فعاليت مستمر داشته‌باشد تا بتواند به حيات آن ضمانت و اعتبار بخشد.

وبلاگ‌های تخصصی از جمله وبلاگ‌های حوزه دين و قرآن ، گاهی اوقات وظيفه ارائه اطلاعات را برای خود تصور كرده‌اند و هر روز يك نكته جديدی را عرضه می‌كنند اما هميشه كاركرد يك وبلاگ صرفاً كاركرد اطلاع رسانی نيست. بعد از مدتی ذكر نكات موجود با دايره محدودی روبه رو شده و به همان اندازه به تدريج كار وبلاگ‌نويس با مشكل فراهم كردن اطلاعات جديد مواجه می‌شود. بهتر است در تامين اطلاعات با چند لينك مخاطب را به منابع ديگر راهنمايی كنيم.

برگزاری مسابقه وبلاگ نويسی چه تاثيری بر افزايش توليد محتوا داشته است؟

نخستين مسابقه وبلاگ‌نويسی قرآنی در سال 1382 و همزمان با يازدهمين نمايشگاه بين‌المللی قرآن كريم، دومين جشنواره با محوريت «قرآن و انتظار» در سال 1383 و هم‌زمان با دوازدهمين دوره و سومين جشنواره با محوريت «عدالت در قرآن» در سال 1384 و هم‌زمان با سيزدهمين نمايشگاه بين‌المللی قرآن كريم برگزار شد.

اما مشكلی كه حتی در سال‌های اخير هم وجود دارد، فقر كيفی آثار ارائه شده و اصلی‌ترين دليل آن، تهيه و توليد وبلاگ‌های قرآنی دينی توسط افراد جوان با دانش اندك قرآنی و دينی است.

 مشكل وبلاگ‌نويسان
در غالب موارد بازديدكنندگان مراجعه‌كنندگان به يك وبلاگ قرآنی به قدری كم هستند كه انگيزه‌های نويسنده و صاحب وبلاگ برای ادامه كار تضعيف می‌كند.

مشكل عمده وبلاگ نويسان به خصوص وبلاگ‌نويسان قرآنی، مشكل ارتباط با مخاطبان وسيع و به تعبير ديگر معرفی يك وبلاگ است. در غالب موارد بازديدكنندگان مراجعه‌كنندگان به يك وبلاگ قرآنی به قدری كم هستند كه انگيزه‌های نويسنده و صاحب وبلاگ برای ادامه كار تضعيف می‌كند.

تشكيل انجمن وبلاگ‌نويسان قرآنی: اين انجمن به عنوان بستر مناسب جهت حمايت ، همكاری و مشاركت ساير موسسات و ارگان های دولتی و غير دولتی( اعم از داخل و خارج كشور) محسوب گردد.

راه كارهای رفع موانع و ارتقای كيفی و كمی وبلاگ‌های قرآنی :

طرح جامع آموزش وبلاگ‌نويسی برای دانش‌آموختگان حوزه و دانشگاه‌ها : با توجه به فقر كيفی وبلاگ‌های قرآنی و دينی كه مهم‌ترين دليل آن عدم توليد و اداره وبلاگ توسط افراد متخصص و محقق است، طرح جامع آموزش وبلاگ نويسی به افراد مذكور و نيز تشويق و حمايت آنان در جهت توليد و نگارش وبلاگ قرآنی و دينی ، می‌تواند غنای محتوايی در اين بخش را ارتقاء دهد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا